^

Gruzija

Chertvisi tvirtovė

Gruzija vasarą. 7 dienų kelionė po Gruziją

Istoriniai, architektūros ir gamtos paminklai, natūralus vynas ir maistas. Kalnai. Autentiški gruzinų valgiai. Imeretija, Šida Kartli, Mccheta-Mtianeti, Chevsuretija, Samche-Džavacheti. Kutaisis, Goris, Mccheta, Tbilisis, Achalciche, Boržomis, Čiatura

Kelionės privalumai. Nedidelė grupė (5-7 žmonės). Mikroautobusas visą kelionės laiką. Įtraukti nestandartiniai turistiniai objektai ir retai lankomos vietos. Autentiškas maistas ir vynas. Nuoširdus ir neformalus bendravimas su vietiniais gyventojais

Siūloma kelionės programa:

1 diena. Skrydis Vilnius - Kutaisi. (06:05-10:35). Aerouoste mus pasitinka mikroautobuso vairuotojas, kuris vežios mus iki kelionės pabaigos. Įsikuriame Gelati kaimo sodyboje (8 km nuo Kutaisio centro, 31 km nuo aerouosto).
Po vėlyvų pusryčių važiuojame į netoliese esantį, XI amžiuje įkurtą, nedidelį, bet labai jaukų Mocameta vienuolyną. Iš vienuolyno atsiveria nuostabūs gilaus Ckalcitela upės kanjono vaizdai.
Apžiūrėję vienuolyną, pro Kutaisį važiuojame į Sataplia draustinį.
Draustinyje galima pamatyti dinozaurų pėdas atsispaudusias kreidos laikotarpiu (prieš 165-65 milijonus metų) kalkakmenio uoloje, reliktinį Kolchidos buksmedžio mišką, olą, kurios vidus gražiai apšviestas daugeliu spalvų, viduje - nemažai stalagtitų ir stalagmitų. Draustinyje yra įspūdinga apžvalgos aikštelė iš stiklo, nuo kurios, sakoma, kartais matosi net Juodoji jūra.
Iš Sataplia grįžtame į Kutaisį, užvažiuojame ant kalno pažiūrėti 1003 metais pastatytos, 2012 metais atstatytos, didžiulės Bagrati katedros. Katedra įtraukta į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą. Nuo kalno atsiveria puiki viso Kutaisio ir apylinkių panorama.
Vėliau pasivaikštome po Kutaisį. Jaukus ir sutvarkytas miesto centras, Imeretijos karalių rūmų pastatytų XVII amžiuje, išlikęs vienas pastatas, jo kieme didžiulis, labai senas platanas. Šalia parkas, buvęs Imeretijos karaliaus Aleksandro (1639-1660) rūmų sodas.
Miesto centre keliolika jaukių kavinių, vaizdinga Rioni upės pakrantė, galima apsilankyti turguje. Esant norui galima apžiūrėti įdomios architektūros Chareba cerkvę, buvusią katalikų bažnyčią, pastatytą XIX amžiaus pabaigoje, buvusį žydų kvartalą, kuriame vienoje gatvėje stovi net trys sinagogos.
Vakare grįžtame į Gelati.
Prieš vakarienę einame pažiūrėti prie pat esančio, į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą įtraukto, XII amžiaus Gelati vienuolyno, senovėje vieno iš svarbiausių Gruzijos kultūrinių ir religinių centrų. Pagrindinis vienuolyno pastatas - Dievo Motinos Gimimo cerkvė pabaigta statyti 1130 metais. Cerkvės vidus ištapytas XII-XVI amžių freskomis. Netoliese stovi mažesnės Šv.Nikolozi ir Šv.Giorgi cerkvės pastatytos apie 1200 metus. Be jų, vienuolyne yra varpinė, valgyklos pastatas, atkasto vyno rūsio liekanos ir dar keletas pastatų. Ne mažiau įdomūs - vartai. Po jais, pagal paskutinį jo norą, palaidotas karalius Davidas Statytojas.

Mocameta vienuolynas Sataplia Bagrati katedra Gelati vienuolynas
Mocameta vienuolynas Sataplia. Apžvalgos aikštelė Bagrati katedra Gelati vienuolynas

2 diena. Po pusryčių išvažiuojame Tbilisį. Pravažiuojame Zestafoni miestą, kiek vėliau aplankome nedidelį, IX amžiuje įkurtą, Ubisi vienuolyną. Vienuolyno cerkvės vidų XIV amžiuje ištapė garsus tų laikų dailininkas Damiane. Ubisi freskos - unikalios, tam laikotarpiui naujo tapybos stiliaus, realistiškesnės, žmoniškesnės. Tokių freskų Gruzijoje išliko labai nedaug, jos sąlyginai gerai išsilaikė, drėgmė jų nesugadino. Į rytus nuo cerkvės, yra 1141 metais pastatytas keturių aukštų akmeninis gynybinis bokštas, kurio dabar išliko tik trys aukštai.
Važiuodami toliau, tuneliu kertame Lichi kalnagūbrį ir patenkame į Šida Kartli (Vidinė Gruzija) regioną. Pakeliui į Chašuri užlipame į XI-XIII amžiuose pastatytą, didelę ir įspūdingą, apipintą legendomis, Surami tvirtovę.
Iš Chašuri miesto autostrada pasiekiame Mccheta miestą, iš jo važiuojame į netoliese esantį Šio Mgvime vienuolyną. Vienuolynas stovi kalno šlaite, pastatai stovi vienas virš kito. Vienuolyne yra apie dešimtis pastatų, iš kurių seniausias - Jono Krikštytojo cerkvė pastatyta tarp 560 ir 580 metų. Cerkvė yra viena iš pirmųjų cerkvių su kupolu Gruzijoje ir pirmoji kryžiaus plano cerkvė šalyje. Dievo Motinos cerkvė pastatyta apie 1100 metus, dabar yra pagrindinė vienuolyno cerkvė. Be cerkvių, vienuolyne yra ūkiniai pastatai, tarp jų iš XII amžiaus išlikusi valgykla. Aukštai virš vienuolyno, ant uolos, stovi XII amžiuje pastatyta koplyčia, viduje ištapyta. Iš vienuolyno gerai matosi olos stačiame kalno skardyje.
Apsilankę vienuolyne grįžtame į naujai ir gražiai sutvarkytą Mccheta - senąją Gruzijos-Iberijos sostinę. Didžiausia miesto įžymybė - 1010 metais pastatyta, dabar pagrindinė Gruzijos Sveticchoveli katedra. Be jos (likus laiko) mieste galima aplankyti XI amžiuje pastatytą Samtavro vienuolyną; vieną seniausių Mccheta cerkvių, nedidelę, graikiško stiliaus Antiokia cerkvę; pamatyti senovinius miesto vartus.
Nuo Mccheta netoli ir Tbilisis, kur apsistojame nedideliame viešbutyje miesto centre. Vakare pasivaikštome po Tbilisio senamiestį.

Freska Ubisi vienuolyne Surami tvirtovė Urbnisi vienuolynas Mccheta
Freska Ubisi vienuolyne Surami tvirtovė Šio Mgvime vienuolynas Mccheta

3 diena. Anksti ryte išvažiuojame į Gruzijos kalnų regioną Chevsureti. Netoli Mccheta pasukame į Gruzinų karo kelią, kiek pavažiavę sukame į Gruzijos kalnų regioną Pšavi. Pradžioje kelias eina aukštai virš Žinvali vandens saugyklos, vaizdai labai įspūdingi, toliau - Pšavis Aragvi upės slėniu. Pravažiavę apie 45 km patenkame į Chevsureti. Kelias toliau eina vaizdingu Chevsureti Aragvi upės tarpekliu, vėliau serpantinais kylame į Didžiojo Kaukazo kalnagūbrio perėją Datvis Džvari (2725 m). Nusileidę nuo perėjos važiuojame vaizdingu Arguni upės tarpekliu, nuo kelio galima pamatyti senus gynybinius bokštus. Neužilgo - Šatili, nuo jo iki Muco apie 7 km neblogu gruntiniu keliu.
Muco - apleistas kaimas-tvirtovė, kodėl ir kada žmonės apleido šį kaimą nežinoma. Muco - gynybinių ir gyvenamųjų bokštų su rūsiais kompleksas stovintis ant aukštų, apaugusių samanomis, uolų, aukštai virš Andakisckali upės. Iš Muco gerai matomas kelias į Argun upės tarpeklį, kitoje pusėje matosi Ardoti kaimas. Muco stovi kalno šlaite, ant trijų terasų stovi trys bokštai, apie kuriuos susigrupavę trys gynybinių įtvirtinimų kompleksai, anksčiau priklausę Daiauri, Čolokošvili ir Torgva ir kitoms giminėms.
Apžiūrėję Muco grįžtame į Šatili, patį išraiškingiausią ir patį garsiausią Chevsureti kaimą, 2007 metais įtrauktą į UNESCO Pasaulinio paveldo sąrašą. Dauguma kaimo namų-tvirtovių, namų-bokštų pastatyti XVII amžiaus pabaigoje - XVIII amžiaus pradžioje. Kaimo plotas apie 1 ha, pagrindinės pastatų statybinės medžiagos: akmens gabalai, nedideli akmenys ir skalūno plokštės. Pastatų išorėje, ar jų viduje, yra (ar buvo) įvairiausi mediniai ar akmeniniai laiptai, atviri ar uždari balkonai, pastatai jungiasi vienas su kitu. Namai-tvirtovės yra iki 5 aukštų, pirmame aukšte laikydavo gyvulius, trečias-ketvirtas aukštas - gyvenamieji, penktasis aukštas skirtas gynybai. Gyvenamųjų bokštų Šatili daugiau, nuo namo-tvirtovės jie skiriasi tik tuo, kad aukštesni.
Nakvynė Šatili svečių namuose.

Datvis Džvari perėja Kistani bokštas Šatili Muco. Torgva bokštas

4 diena. Po pusryčių tuo pačiu keliu grįžtame į Tbilisį, pakeliui aplankydami Ananuri tvirtovę.
Ananuri tvirtovė - didelė, gerai išsilaikiusi pilis ant Žinvali vandens saugyklos kranto, prie Gruzinų Karo kelio. Kada buvo pastatyta tvirtovė tiksliai nežinoma. Vienas bokštas manoma pastatytas XIII amžiuje. Apie XVII amžių pilis buvo Aragvi eristavų rezidencija. Visos pilies sienos išlikusios, taip pat du dideli bokštai ir keletas mažesnių. Dar vienas bokštas, panašus į chevsurų bokštus, yra pilies kieme. Istoriškai įdomiausias pilies objektas - cerkvė pastatyta 1689 metais. Cerkvės architektūra klasikinė, su kupolu, vakarinė siena gausiai išraižyta - kryžius, augaliniai ornamentai, žmonių figūrėlės. Į vakarus nuo pagrindinės cerkvės yra dar viena, kiek senesnė, pastatyta XVI amžiaus pabaigoje ar XVII amžiaus pradžioje.
Vėlyvą popietę pasiekiame Tbilisį. Likusi dienos dalis skirta Tbilisio apžiūrai. Mieste daugybė įžymybių, visas sunku ir išvardinti: sutvarkytas senamiestis su daugeliu senovinių pastatų, cerkvių, jaukių kavinių; Sioni soboras, Narikala tvirtovė, didžiausia Gruzijoje Sameba katedra, Metechi uola, Avlabari rajonas ir dar labai daug kitų įdomių vietų. Vakare galima išsimaudyti garsiosiose Tbilisio sieros pirtyse.

Žinvali vandens saugykla Ananuri tvirtovė Tbilisio senamiestis Tbilisio centras

5 diena. Ryte važiuojame į Pietų Gruzijos regioną Samcche-Džavacheti. Pakeliui užsukame į vieną seniausių Gruzijos miestų Uplisciche. Manoma, kad Uplisciche miestas įsikūrė XI-X amžiuje prieš mūsų erą. Miestas stovi Mtkvari upės pakrantėje, senovėje pro jį ėjo svarbus prekybinis kelias. Atsiradus Iberijos valstybei, miestas buvo jos pagrindinis kulto centras. Pagrindinė buvo Saulės šventykla, stovėjusi aukščiausioje miesto vietoje, aplink ją buvo daug kitų šventyklų. Uplisciche labai priešinosi 337 metais Iberijoje įvestai krikščionybei, net kilo karas su Iberijos karaliumi, kurio metu miestas stipriai nukentėjo, Saulės šventykla buvo sugriauta. Dalis šventyklų buvo perstatytos į cerkves.
Miesto teritorija gana didelė, gerai sutvarkyta, joje galima pamatyti kulto, ūkinių, administracinių, gyvenamųjų ir kt. pastatų likučius.
Prie Chašuri pasukame į Boržomi tarpeklį, pakeliui užsukame į nuostabų, pasislėpusį tankiame miške, apsuptą žalumos (gal dėl to taip ir pavadintą), IX amžiuje pastatytą Mcvane (Žaliąjį) vienuolyną.
Pakeliui į Achalciche trumpam sustojame prie pat kelio esančių Slesi tvirtovės griuvėsių, vėliau apžiūrime X amžiuje pastatytą, XIV-XVIII amžiuose perstatytą didžiulę ir įspūdingą Ackuri tvirtovę. Nuo tvirtovės atsiveria nuostabūs Ackuri apylinkių, Mtkvari upės vaizdai, matosi Boržomi Nacionalinio parko tarpekliai.
Achalciche mieste aplankome neseniai restauruotą, labai didelę Rabati tvirtovę, pagrindinę miesto įžymybę. Tvirtovės teritorijoje yra muziejus, XVIII amžiaus Achmedije mečetė, citadelė, keletas viešbučių, suvenyrų parduotuvių ir kavinių. Tvirtovėje kartais vyksta koncertai.
Nakvynė Adigeni mieste privačiame name.

Uplisciche Mcvane vienuolynas Ackuri tvirtovė Achalciche.Rabati tvirtovė
Uplisciche senovinis miestas Mcvane vienuolynas Ackuri tvirtovė Achalciche.Rabati tvirtovė

6 diena. Po pusryčių važiuojame į kalnuose pasislėpusį, apsuptą nuostabios gamtos, labai įdomų Saparo vienuolyną. Pirmoji cerkvė čia pastatyta ne vėliau kaip X amžiuje. Paprastos architektūros, akmens plokštėmis dengtu dvišlaičiu stogu, cerkvė išliko iki dabar. Šv.Saba cerkvė, pastatyta XIII amžiaus pabaigoje, - pati didžiausia, jos viduje XIV amžiuje nutapytos freskos. Prie pagrindinės cerkvės yra dvi labai mažos cerkvės. Visų vienuolyno pastatų stogai dengti akmens plokštėmis. Iš tokių pat plokščių suręstas ir varpinės kupolas. Virš vienuolyno stovi nedidelė pilis, trys jos bokštai gana neblogai išsilaikę. Iš vienuolyno atsiveria puikūs vaizdai į apačioje tekančios Kuros tarpeklį ir Mažąjį Kaukazą tolumoje.
Apžiūrėję vienuolyną, vaizdingu Kuros tarpekliu važiuojame Vardzijos link. Pakeliui užlipame į Paravani ir Kuros santakoje stovinčią, įspūdingą Chertvisi tvirtovę. Tvirtovė pastatyta senovinių prekybos kelių sankryžoje ne vėliau kaip XII amžiuje.
Pakeliui į Vardziją apžiūrime senovinio karavansarajaus (užeigos namai) griuvėsius, pasigėrime aukštai ant kalno stovinčiais Tmogvi tvirtovės griuvėsiais.
Vardzija - senovinis (įkurtas XII amžiuje), didžiulis miestas olose iškirstose smiltainio masyve - viena iš didžiausių Gruzijos turistinių įžymybių.
Gerą valandą palandžioję po Vardzijos olų labirintus, pasukame atgal. Pakeliui, esant norui, galima išsimaudyti karšto mineralinio vandens vonioje.
Vakare atvažiuojame į Boržomį, kur ir nakvojame. Galima pasivaikščioti po miestą, miesto parke atsigerti mineralinio vandens.

Saparo vienuolynas Chertvisi tvirtovė Miestas olose Vardzia Kolchidos lygumos
Saparo vienuolynas Chertvisi tvirtovė Miestas olose Vardzia Bordžomi parkas

7 diena. Po pusryčių pro Chašuri važiuojame Vakarų Gruzijos link. Ties Gomi gyvenviete pasukame Čiatura link, ir labai vaizdingu kalnų keliu kertame Lichi kalnagūbrį. Pravažiuojame Sačchere miestelį, prieš pat Čiatura stojame Mghvimevi vienuolyno apžiūrai.
Į vienuolyną patenkama ilgu, iškirstu uoloje, arkos formos, tamsiu tuneliu. Juo pasiekiame didelę olą, kurioje yra pagrindinė vienuolyno cerkvė. Tai vienintelė Gruzijoje cerkvė esanti natūralioje oloje - ji nėra žmonių iškirsta uoloje. Cerkvė įrengta netaisyklingų formų oloje, jos dalį užima stalagmitas. Šalia, išorinėje galerijoje, yra mažytė, VI amžiaus, Šv.Ekaterine cerkvė. Ji visa yra oloje, tik jos fasadas pastatytas iš akmens blokų. Fasadas gausiai dekoruotas raižiniais. Kiek toliau rasime dviejų nefų bazilikos tipo cerkvę pastatytą iš akmens. Ji turi du įėjimus - iš pietų ir vakarų. Medinės durys XI amžiuje išraižytos reljefiniais, retai to tipo Gruzijoje randamais, ornamentais. Cerkvė gausiai išpuošta gerai išsilaikiusiais raižiniais akmenyje.
Pravažiavę gana įdomų šachtininkų miestą Čiaturą, užsukame pažiūrėti Kacchis Sveti - vieną iš Imeretijos įžymybių.
Kacchis Sveti - ant apie 40 m aukščio kalkakmenio "piršto" stovinti nedidelė cerkvė. Apylinkės labai vaizdingos, matosi tvirtovės griuvėsiai, tolumoje, skardžiuose karstinės olos.
Vėliau pro Zestafoni ir Kutaisį (galima aplankyti turgų, nusipirkti suvenyrų, prieskonių etc.) grįžtame į Gelati. Nakvynė Gelati, iškilminga vakarienė.

Mghvimevi vienuolynas Mghvimevi vienuolynas Kacchis Sveti Kanjonas į šiaurę nuo Kacchi

8 diena. Po pusryčių važiuojame į aerouostą (apie 31 km). Skrydis Kutaisi-Vilnius. (11:10-13:45)

Kelionių datos ir kainos:
2018/06/24-2018/07/01    420 €
2018/07/22-2018/07/29    420 €
2018/08/08-2018/08/15    420 €
2018/08/26-2018/09/02    420 € (Vietų nėra)

Į kelionės kainą įskaičiuota: visi vietiniai pervažiavimai; visos kelionės grafike paminėtos nakvynės; maitinimas kelionės metu (pusryčiai ir vakarienė), išskyrus dvejas vakarienes ir dvejus pusryčius Tbilisyje, gidas iš Lietuvos.

Į kelionės kainą neįskaičiuota: tarptautiniai skrydžiai: Vilnius-Kutaisis, Kutaisis-Vilnius; papildomi asmeninio bagažo mokesčiai; aukščiau nepaminėti pusryčiai, pietūs ir vakarienės; sveikatos draudimas; suvenyrai; alkoholiniai gėrimai; arbatpinigiai, ekskursijų į mokamus objektus mokesčiai.

Dėl kelionės kreiptis: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. arba tel. +370 679 10399