Trekingas Gruzijoje

Gruzija - tai šalis kur malonu keliauti pėsčiomis. Tam čia yra viskas (ar beveik viskas) - gražūs landšaftai, klimatas, nedideli atstumai. Daugelį maršrutų galima įveikti per kelias dienas, rečiau per 3 dienas, ir visai nedaug maršrutų kuriuose sugaišite 5-6 dienas. Čia viskas netoli, bet ne visur galima patekti automobiliu, tad nuosavos kojos - vienintelis būdas.
Dabar beveik kiekviename Nacionaliniame parke yra 1-7 dienų trukmės sužymėti trekingo maršrutai, yra žemėlapiai, rodyklės ir kita naudinga turizmo infrastruktūra. Tas pats ir Svanetijoje. Vietiniai aktyvistai ten sumarkiravo daugybę maršrutų ir pažymėjo juos žemėlapiuose. Kai kurie maršrutai atsirado ir savaime, be jokio markiravimo.
Žemiau išvardinu pačius populiariausius trekingo maršrutus.

Šatili-Omalo

Tai vienas iš kultinių maršrutų. nors jis gana ilgas ir sunkokas. Jame galima sugaišti ir apie savaitę. Maršrutas prasideda Šatili kaime, eina pro Ardoti tarpeklį ir Muco tvirtovę, toliau kyla į perėjas. Iki perėjų nuo Šatili 20-30 km, žiūrint kurią perėją pasirinksite. Perėjos gana sudėtingos, kartais ir rugpjūtį ten gali pasnigti. Nusileidę nuo perėjos einame vienos ar kitos Alazani upės tarpekliu iki pirmųjų tušetų kaimų su bokštais. Omalo kaime maršrutas baigiasi. Maršrutą galima įveikti ir iš Omalo į Šatili. Reikia turėti omenyje, kad orai maršrute gali būti labai nepastovūs, geriausias laikas šio maršruto įveikimui - rugpjūtis.
Maršruto esmė - aplankyti atkampias Chevsuretijos ir Tušetijos vietas.

Achepri-Bolnisi

Tai dviejų dienų trukmės maršrutas, einantis pro du vienuolynus, senovinius tiltus, tvirtovę ir Bolnisi Sioni. Rekomenduojama maršrutą pradėti Achkepri, kad eitumėte nuokalnėn, nuo apie 1000 metrų iki 500 metrų aukščio.
Maršrutas prasideda Achkepri (pavadinimas kilęs iš turkų kalbos Ak-Kiopriu - Baltasis tiltas. Kaimas gyvenamas armėnų. Achkepri galima pasiekti maršrutiniu autobusiuku iš Tbilisio (Samgori stotis) ar pakeleivingomis mašinomis per Marneuli ir Sadachlo. Nuo Sadachlo mašinos gana retos. Maršrutą galima ir prailginti - eiti iš Šulaveri per Šaumiani ir Sioni iki Achkepri.
Achkepri nieko įdomaus, net normalios parduotuvės nėra. Iš čia palei upę eina gruntinis kelias į Uljanovkos kaimą. Uljanovkoje anksčiau gyveno graikai ir rusai, dabar - nedaug azerbaidžaniečių. Kaimo kryžkelėje reikia pasukti į kairę. Nuo upės toli nutolti nereikia.
Nuo Uljanovkos kelias apie 6-8 km eina mišku palei upę ir nuveda prie Achkerpičai ir Poladauri upių santakos. Už santakos kelio brasta, už jos yra rodyklė į Orchevi vienuolyną. Jis netoli, ant kalno. Jame yra cerkvė ir vienuolių nameliai. Ten pat yra kelio atsišakojimas į dešinę, niekaip nepažymėtas, vedantis prie Tamaros tilto. Už 500 metrų prie kelio nedidelė laukymė su stalais ir pavėsine. Ten truputį šiukšlina, bet yra švaraus vandens šaltinis. Upėje, tarp slenksčių, yra gilesnių vietų kur galima išsimaudyti. Gana nebloga vieta nakvynei.
Įdomu, kad dar neseniai šios vietovės buvo tankiai apgyvendintos: visur galima sutikti sulaukėjusiais obelis, netoli tilto prie kelio yra cerkvės griuvėsiai, sutinkami namų griuvėsiai. Kažkada pro čia ėjo gana gyvas kelias į Armėniją.
Nuo tilto nesunku sugrįžti atgal į kelią. Juo apie 8 km iki Poladauri kaimo, paskutiniai 2-3 km patys gražiausi. Prieš pat kaimą, aukštai ant uolos - Poladauri tvirtovė. Į ją verta pakilti ir apžiūrėti.
Poladauri kaime nieko įdomaus, nuo jo apie 5 km iki Bolnisi kaimo kuriame yra Bolnisi Sioni cerkvė. 500 metrų prieš cerkvę kelio vedančio prie Cugrugašeni cerkvės atsišakojimas. Ji matyti nuo kelio, iki jos apie 2 km.
Bolnisi kaime prasideda asfaltuotas kelias, galima rasti transportą iki Bolnisi miesto. Nuo Cugrugašeni iki miesto 11 km, nuo Bolnisi Sioni - apie 8 km. Iš Bolnisi miesto nesunku išvažiuoti į Tbilisį.

Gruzija
Kazbegi-Barisacho

Gana nesudėtingas ir neilgas maršrutas. Iš Kazbegi einame į Sno upės tarpeklį, praeiname pro Sno tvirtovę ir einame į Džuta kalnų stovyklą. Atstumas nuo jos iki Gruzinų Karo kelio yra apie 14 km. Nuo Džuta apie 8 km kylame į perėją - čia svarbu gerai susiorientuoti ir pasirinkti teisingą taką. Nuo perėjos nusileidžiame į Roške kaimą ir Žinvali-Šatili kelią kuriuo patogu išvažiuoti.
Apsilankome nedidelėse "laukinėse" Chevi ir Chevsuretijos dalyse.

Kazbegi-Archoto-Šatili

Tai sudėtingas, bet labai įdomus maršrutas. Maršrutas eina viena iš sunkiausiai pasiekiama Gruzijos vieta - Archoti upės tarpekliu. Kelių į šį tarpeklį nėra, tik takai. Gyventojai - negausūs piemenys. Keletas apleistų kaimų.
Kaip ir ankstesniame maršrute iš Stepancmindos einame Sno upės tarpekliu iki Džuta, toliau kylame į Archotistavegele (3287 m.) arba Samtrechlosgele (3437 m.) perėją, nuo jos nusileidžiame į Archoti tarpeklius.

Imera-Ertacminda

Labai įdomus maršrutas. Važiuojame keliu į Calka, keliu pasiekiame Imera kaimą. Nuo juo einame apie 15 km Trialeti plokštikalne per Sarvan kaimą iki Čolian kaimo, toliau iki Kldekari kalno ir pilies. Perlipame Trialeti kalnagūbrį, nusileidžiame nuo jo, ir bet kuriuo tarpekliu pasiekiame Tedzami lygumą. Ten geriausiai pernakvoti. Kitą diena leidžiamės Tedzami lyguma iki Rchoni vienuolyno, nuo jo dar 2 km iki paslaptingos tvirtovės. Nuo jos dar apie 10 km iki Čobischevi kaimo kuriame yra sena cerkvė. Iš čia galima išvažiuoti į Tbilisį arba pratęsti maršrutą iki Noste ar Kavtischevi kaimų.

Bagdati-Abastumani

Maršrutas įdomus ir pėstiesiems ir visureigių vairuotojams. Maršrute galima grožėtis gamta, architektūros paminklų nėra. Iš Bagdati važiuojame geru asfaltuotu keliu iki Sairme kurorto, kur galima paragauti vietinio mineralinio vandens. Nuo Sairme į kalnagūbrį kyla žvyrkelis. Vietos laukinės, labai gražios, beveik be žmonių. Prieš Zekari perėją yra Gelati vienuolyno pagalbinis ūkis, kuriame, susitarus, galima pernakvoti. Nuo čia jau netoli iki Zekari perėjos, kuri vasarą apgyvendinta piemenų. Nuo perėjos matosi visos pietinės priekalnės, Abastumani observatorija ir gelsvos Džavachetijos lygumos tolumoje. Nuo perėjos žvyrkeliu nusileidžiame į Abastumanį, iš kurio nesunku išvažiuoti į Achalciche.

Kareli-Bakuriani

Maršrutas eina Dzamos tarpekliu ir kerta Trialeti kalnagūbrį. Iš municipaliteto centro Kvareli kelias eina per gyvenvietes kur galima aplankyti Samcerisi pilį ir Kincvisi vienuolyną. Toliau 29 km kelias eina Dzamos tarpekliu iki paskutinio kaimo Tkemlovani. Tarpeklyje daug įdomybių, nors ir ne visos gerai matomos. Tkemlovani svarbu pasirinkti teisingą taką ir perkirtus Trialeti kalnagūbrį pasiekti Cinubati kaimą. Atstumas kalnų taku apie 9 km. Iš kaimo, palei upę, nusileidžiame į Cagveri kaimą, iš kurio galima išvažiuoti į Bakuriani ar Boržomi.

Mestija-Ušguli

Gražus, nesudėtingas, populiarus maršrutas. Maršrute pamatysite nemažai cerkvių ir ledynų. Įveikiamas per pusantros-dvi dienas. Galima eiti keliu Mestija-Bogreši-Kala-Ušguli, bet galima pasirinkti ir sudėtingesnį kelią: iš Mestijos pakilti į Cheškili kaimą, po to eiti į Jeili kaimą, iš jo į Cvirmi kaimą ir iš jo pakilti į Ugiri perėją. Nuo perėjos nusileidžiame į Bogreši kaimą iš kurio kylame palei Adišisckali upę iki Adiši kaimo. Atstumas apie 9 km. Nuo Adiši kylame dar apie 6 km palei upę, iki ledynų, pakylame į Čchunderi perėją (2722 m.), nuo jos nusileidžiame į Chaldisckali upės tarpeklį ir pro Chalde kaimą pasiekiame Kala kaimą nuo kurio apie 4 km gražiu keliu iki Ušguli.

Mami-Ušguli

Labai įdomus maršrutas, oficialiai sumarkiruotas. Juo iš Žemutinės Svanetijos galima pasiekti Aukštutinę Svanetiją, pačią jos įdomiausią dalį. Maršrutas, jeigu pradėti Ušguli, yra lengvesnis.
Iš Kutaisio važiuojame į Lentechi miestelį iš kurio pasiekiame Mami kaimą (ryčiau Lentechi). Kaimas yra 1100 m aukštyje virš jūros lygio. Iš kaimo ilgas ir gana ilgas pakilimas į kalną (2681 m.), nuo jo takas eina alpinėmis pievomis, kalnų keteromis, 2700-2800 m aukštyje, šalia Laptari perėjos. Takas eina prie Gorvaši perėjos, po to palaipsniui leidžiasi pro Tamaros pilį Ušguli kaimo kryptimi. Iš Ušguli keliu galima pasiekti Mestiją, iš kurios maršrutiniu autobusiuku galima išvažiuoti į Zugdidį.
Maršruto ilgis - 23 km. Maršrutą galima įveikti per 9-10 valandų. Aukštis maršruto pradžioje (Mami) 1100 m, maršruto pabaigoje (Ušguli) - 2050 m, aukščiausias taškas - 2900 m. Maršrutą galima įveikti nuo birželio iki spalio mėnesio.

Chertvisi-Vardzija

Atstumas nuo Chertvisi iki Vardzijos yra apie 15 km, čia yra asfaltuotas kelias, takai trekingui ir maršrutai dviratininkams.
Maršrutą pradedame prie Chertvisi tvirtovės. Už kilometro keliu, iš dešinės, Gelsunda kaimas su urvais. Dar už 3 km Pia kaimas. Iki jo įdomiau eiti ne keliu, o kairiuoju Mtkvari upės krantu. (Chertvisi pereiti tiltu į kitą (kairijį) upės krantą, Pia kaime grįžtame į dešinįjį).
Einame 2 km keliu, pasukame į dešinę, pereiname tiltu į kitą upės krantą ir dar 2 km gruntiniu keliu kylame iki Tmogvi tvirtovės. Nuo Tmogvi taku leidžiamės žemyn ir 3 km palei upę einame iki Vardzija. Šią atkarpą geriau eiti Tmogvi-Vardzija kryptimi, atvirkščiai - truputį sunkiau. Apžiūrėję Vardziją, tiltu pereiname į dešinįjį Mtkvari krantą ir einame į Vanis-Kvabebi urvų kompleksą. Iš jo einame Chertvisi kryptimi pro Tmogvi ir Nakalakevi kaimus (kuriame yra senovinė cerkvė ir karavansarajaus griuvėsiai). Iš čia galima pakilti į Kumurdo kaimą, apžiūrėti jo cerkvę, bet pakilimas ilgas ir varginantis. Prie Nakalakevi maršrutą galima baigti - išvažiuoti į Chertvisi ar pėsčiomis nueiti iki Achalkalaki.

Tobavarčchila

Tobavarčchila - labai gražus vulkaninės kilmės ežeras Megrelijoje, maršrutas prie jo prasideda Džvari kaime. Nuo jo iki ežero apie 28 km.
Tai vienas iš elitinių maršrutų - labai gražus, efektingas, bet sunkokas ir ilgokas. Nedaug gruzinų turistinių firmų šiuo maršrutu vedžioja turistus. Jį galima įveikti pėsčiomis ar ant arklių. Įprastai ežeras pasiekiamas per 3 dienas.